Škola budúcnosti II.

Ako sa pohnúť ďalej? Každý z nás môže prispieť

 

Tomáš Drucker má povesť krízového manažéra a takto pristupuje aj k rezortu školstva. Ako jeden z mála ministrov zatiaľ neruší všetko, čo pripravili jeho predchodcovia, naopak, sústreďuje sa na dôsledný manažment reforiem. Lenže čakať len na kroky a nariadenia ministerstva by bolo chybou – školstvo je komplexný systém a každý riaditeľ školy, učiteľ, psychológ, vychovávateľ či inšpektor má možnosť konkrétne prispieť k modernizácii vzdelávania našich detí.

Cieľom série konferencií Škola budúcnosti je vytvoriť platformu pre lídrov zo škôl a pedagogických inštitúcií, aby zdieľali svoje poznatky a skúsenosti a navzájom sa inšpirovali. Denník SME spoločne s partnerom SmartBooks sa v tomto roku zamerali na základné školy, ktoré sú vo vzdelávaní rozhodujúce. Po úspešnom jarnom stretnutí v Žiline ponúkajú príležitosť na odborné diskusie aj pedagógom z východného Slovenska.

Moderátor konferencie: Juraj Hipš, expert na vzdelávanie, Komenského inštitút a Škola Alma

Sociálne siete

Program

8.00 – 9.00

Registrácia účastníkov

9.00 – 10.00

KURIKULUM PRE KAŽDÉHO ŽIAKA

Prakticky každé dieťa túži byť úspešné a škola by mu mala dať takúto šancu. Lenže ak všetci iba memorujú to isté bez ohľadu na individuálny potenciál žaka, sme na najlepšej ceste, aby mnohí stratili motiváciu a škola ich frustrovala. Dokážeme im poskytnúť akési „personalizované kurikulum“, ktoré by zohľadňovalo úroveň ich vedomostí a zručnosti a posúvalo ich ďalej? Ako ho zostaviť, čo by malo obsahovať a aký prístup prinesie najlepšie efekty? Odpovede na tieto a ďalšie otázky ponúkne jedna z najväčších kapacít na školstvo a vzdelávanie na Slovensku.

Prof. Miron Zelina

psychológ, vysokoškolský pedagóg

vedec v oblasti pedagogiky

10.00 – 10.30
Prestávka
10.30 – 11.30

ŠTÁTNE KURIKULUM NABERÁ NA SILE

Vstupujeme do druhého roku kurikulárnej reformy. Po skúsenosti z takmer štyroch desiatok základných škôl sa v tomto školskom roku zapojilo ďalších vyše štyristo škôl. Čo hovoria doterajšie skúsenosti, čo je dôležité, aby sa naplnil hlavný cieľ reformy – naučiť deti samostatne myslieť, konať a rozhodovať?

Denisa Šukolová

vedúca odd. manažmentu kurikulárnych zmien

NIVaM

Erika Fabiánová

riaditeľka

ZŠ Pionierov 1 v Rožňave

Marek Kmeť

CEO a Senior konzultant EDUCON

Teamleader RCPU Rožňava

11.30 – 12.00
Prestávka
12.00 – 13.00

PREČO JE DIGITÁL DÔLEŽITÝ?

Aké sú základné prvky digitálneho vzdelávania? Aktuálne sa sústreďujeme na digitálnu gramotnosť žiakov, aby sa nestratili v záplave informácií a kriticky mysleli. Je to dôležité, ale digitálne technológie ponúkajú oveľa viac – žiakov vedú k systematickej prístupu, kreativite a rozvíjajú ich individuálne schopnosti a talent. To všetko za predpokladu, že školy sa pripravia na nástup technológií nielen personálne, ale získajú aj prístup k rýchlemu internetu a hardvéru.

Peter Belan

zakladateľ

SmartBooks

13.00 – 14.00
Obed
14.00 – 15.15

ČO AK ŽIACI NEVEDIA PO SLOVENSKY?

Na Slovensku máme desiatky tisíc detí, ktoré neovládajú slovenský jazyk tak, aby zvládali bežné učivo – dokonca ich počty môžu dosahovať až pätinu z pol milióna žiakov na základných školách. Najväčší podiel tvoria rómske deti, ale po ruskej invázii našlo u nás nový domov aj okolo 40-tisíc detí z Ukrajiny. Zvládame tento nápor aj v situácii, keď pre naše školstvo zvykne byť akákoľvek odlišnosť veľkým problémom? Hoci sa snažíme, podľa viacerých analýz patríme v inkluzívnom vzdelávaní k najhorším v Európe. Zo systému tak pred dokončením základnej školy vypadajú tisíce detí, a to je obrovský potenciál, o ktorý krajina prichádza.

Eduard Buraš

riaditeľ Združenia FEMAN

Úrad komisára pre deti

Alona Kurotová

AK Foundation

Úrad komisára pre deti

Matej Mikula

riaditeľ základnej školy

Obec Bystrany v okrese Spišská Nová Ves

15.15 – 15.30
Prestávka
15.30 – 16.30

ČO MÔŽE UROBIŤ KAŽDÝ Z NÁS?

Podľa prieskumov PISA patria slovenskí žiaci medzi najmenej šťastné spomedzi detí z vyše šesťdesiatich hodnotených krajín. Nie je vylúčené, že rovnako sú na tom aj učitelia. Kde je príčina? Môže za to kultúra v školstve, kde stále prevládajú papierovačky, stereotypy, neochota hľadať nové prístupy, meniť dlhodobé návyky, neschopnosť objektívne merať výsledky? Aká je podľa vás ideálna škola a blížite sa k tejto predstave? Čo dokážeme zmeniť vlastnými silami a kde už treba podporu celej spoločnosti?

Daniela Čorbová

Stála konferencia aktérov vo vzdelávaní, Košice

členka Monitorovacieho výboru pre Program SR 2021-2027

Alžbeta Štofková Dianovská

hlavná školská inšpektorka

Štátna školská inšpekcia

PARTNERSTVO

BRANDING

Máte záujem podujatie podporiť a zapojiť sa do obsahu?

Navštívte naše eventy

SME konferencie vytvárajú nezávislú platformu na zdieľanie poznatkov a skúseností z rôznych oblastí spoločenského i ekonomického života. Cieľom je mapovať najnovšie trendy a účastníkom poskytnúť komplexný pohľad na jednotlivé témy. Zároveň sa vytvára užšie prepojenie redakcie a partnerov s čitateľmi denníka SME. SME konferencie organizujú odborné konferencie, semináre, fóra a ďalšie diskusné formáty. Ako eventová agentúra sa tiež venujú odborným podujatiam a spoločensko-športovým eventom podľa potrieb klientov.

Aktuálne témy

Bezchybná organizácia

Kvalitní speakri

Súčasť skupiny SME