riaditeľka
Národný inštitút vzdelávania a mládeže
Učiteľ a žiak v digitálnej škole. Ako si porozumieť?
Moderná škola by mala pripraviť žiakov na úspech v rýchlo sa meniacom svete. Znamená to zlepšiť efektívnosť učenia – vytvoriť podnetné školské prostredie, kde učenie dáva zmysel a podporuje rozvoj tvorivého a kritického myslenia. Rovnako dôležité je nájsť spôsoby učenia, ktoré každému žiakovi umožnia dosiahnuť osobné maximum a posilnia jeho sebadôveru a sebaúctu.
Aké prístupy pomáhajú zvyšovať efektívnosť vzdelávania? Existuje ich celý rad a na konferencii sa zameriame na technologické inovácie. Digitálny svet je už pre žiakov rovnako prirodzený ako reálny a ráta s tým aj nový Štátny vzdelávací program z roku 2023 . Časť vzdelávania sa presunie na obrazovky počítačov a mobilov a je to rozumné – digitálne riešenia častokrát prinášajú oveľa lepšie výsledky ako tie klasické.
DIGITÁL PRE NOVÝ ŠTÁTNY VZDELÁVACÍ PROGRAM
zakladateľka a riaditeľka
Rodinná škola Banská Bystrica
Budúcnosť je dynamická a ťažko predvídateľná. Preto nový Štátny vzdelávací program pre základné školy stavia moderné vzdelávanie na troch základných pilieroch: prijatí každého človeka (inkluzívna škola), zodpovednosti za udržateľnosť života (zelená škola) a podpore efektívnych a bezpečných digitálnych technológií (digitálna škola). Čo treba urobiť pre úspešné naplnenie cieľov Štátneho vzdelávacieho programu v digitálnej oblasti? Moderné technológie ponúkajú učiteľom nástroje, ako zaujať žiakov a efektívnejšie sprostredkovať hodnoty a nové poznatky. A žiakov zároveň vedú, aby samostatne mysleli na základe získaných vedomostí a dát. Aké prístupy sa už osvedčili a ktoré nástroje priniesli pozitívne výsledky?
INTELIGENTNÉ ŠKOLSKÉ SYSTÉMY
Digitalizácia v iných odvetviach sa stala pomocníkom pre zvýšenie efektivity a kvality. Platí to pre priemysel s inteligentnými továrňami, bankovníctvo s internetovými službami, nemocnice s robotmi a telemedicínou... Čo prináša školstvu? Aké inteligentné systémy máme k dispozícii pre efektívnejšie vzdelávanie žiakov, aby v nich podporili systematickú prácu, kreativitu a rozvíjali ich individuálne schopnosti a talent? Ako s nimi pracovať a ako môžu digitálne nástroje posilniť portfólio a kompetencie učiteľa? A čo môžeme očakávať v budúcnosti?
INKLÚZIA V DIGITÁLNOM SVETE
Každé dieťa má právo na kvalitné vzdelávanie, no zároveň nie každé je rovnaké, má rôznorodé vzdelávacie potreby. S inkluzívnou školou preto ráta aj nový Štátny vzdelávací program. Lenže s individuálnym prístupom budeme mať problémy v situácii, keď na základných školách pripadá na jedného špeciálneho pedagóga vyše štyristo detí a na psychológa takmer tisíc... Prekvapivo aj pri prehlbovaní inklúzie môžu asistovať digitálne nástroje. Môžeme im zveriť diagnostiku vedomostí žiaka a vytvoriť mu v rámci individuálneho poradenstva akési osobné kurikulum a viesť ho pri zlepšovaní.
AI – PRIATEĽSKÝ ASISTENT
Umelá inteligencia nie je strašiak. Učiteľa základnej školy sotvakedy nahradí, ale to neznamená, že ju môžeme prehliadať. Naopak – učiteľ, ktorý nespolupracuje s umelou inteligenciou nebude o pár rokov dobrým učiteľom. Inteligentný pomocník mu môže byť asistentom v príprave na hodiny a čo je dôležitejšie, učiteľ nestratí zručnosti a kompetencie a zostane autoritou, ktorá vedie žiakov k najlepším výsledkom. Kde všade už dnes možno využiť prínosy umelej inteligencie?
SME konferencie vytvárajú nezávislú platformu na zdieľanie poznatkov a skúseností z rôznych oblastí spoločenského i ekonomického života. Cieľom je mapovať najnovšie trendy a účastníkom poskytnúť komplexný pohľad na jednotlivé témy. Zároveň sa vytvára užšie prepojenie redakcie a partnerov s čitateľmi denníka SME. SME konferencie organizujú odborné konferencie, semináre, fóra a ďalšie diskusné formáty. Ako eventová agentúra sa tiež venujú odborným podujatiam a spoločensko-športovým eventom podľa potrieb klientov.
Aktuálne témy
Bezchybná organizácia
Kvalitní speakri
Súčasť skupiny SME