projekt Zmúdri
0948/496 215
Dosť bolo rečí. Ako sa pohnúť ďalej?
Na papieri to nevyzerá najhoršie. Hoci na zvyšovanie platov učiteľov v tomto roku zrejme nezvýšia financie, vláda pomerne dobre reaguje na kľúčové výzvy nášho školstva. Minister Tomáš Drucker s povesťou krízového manažéra neruší reformy pripravené predchodcami, ale sústreďuje sa na ich manažment a dôsledné zavedenie do praxe. Po zverejnení výsledkov medzinárodného testovania PISA burcuje celú spoločnosť, aby sa spamätala, pretože ak zlyháva základné školstvo, máme problém úplne všetci.
Čo chýba dnešným školám?
Ak sú výsledky testovania PISA národnou tragédiou, potom základné školstvo musí byť najväčšou prioritou krajiny. Bez kvality na základom stupni nemáme šancu posúvať stredné i vysoké školy. Všeobecnú zhodu o príčinách súčasného stavu zrejme nedosiahneme, ale každému je jasné, čo školám chýba – dôraz na samostatnosť a tvorivosť žiakov, budovanie ich kreativity a individuálny prístup ku vzdelávaniu. Ako to zmeniť a dať šancu pre rozvoj každému dieťaťu?
projekt Zmúdri
spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ
OZ Rodičia.sk
riaditeľ, predseda
Rada mládeže Slovenska
CEO
Junior Achievement Slovensko
vedúca oddelenia medzinárodných meraní, odbor hodnotenia a monitorovania vzdelávania
Národný inštitút vzdelávania a mládeže
expert
FinQ Centrum
riaditeľka
Spojená škola na Letnej ulici v Poprade, Kvalitné školstvo
Sieň slávy SmartBooks – vyhodnotenie vedomostí žiakov ZŠ
Prvý krok: nové kurikulum
Moderné a inovatívne vzdelávanie nemôže byť výsadou zopár inšpirujúcich škôl či pedagógov, ale systémovou črtou školstva. Aj preto sa všetky oči sústreďujú na kulikulárnu reformu, spustenú vlani v septembri v takmer štyroch desiatkach základných škôl. Má naučiť deti samostatne myslieť, konať a rozhodovať. Dôležité je, že skúsenosti sa budú priebežne vyhodnocovať a nový štátny program sa bude rozširovať do ďalších škôl. Aké máme skúsenosti z prvého ročníka?
vedúca oddelenia manažmentu kurikulárnych zmien
Krajské pracovisko NIVaM Banská Bystrica
riaditeľka
ZŠ Pionierov 1 v Rožňave
metodička globálneho vzdelávania
Človek v ohrození
didaktik
Hľadá sa ideálny žiak
Slovenské deti patria podľa prieskumov PISA medzi najnešťastnejšie spomedzi detí zo 63 hodnotených krajín na svete. Prispieva k tomu aj zlá kultúra na školách. Pri memorovaní vedomostí sa stráca motivácia a ak má tretina detí problém s čítaním s porozumením, rýchlejšie vyhorí a o školu stratí záujem. Ideálny žiak je samostatný a tvorivý, lenže v prevažujúcej atmosfére direktívneho riadenia, stereotypov a konformity je malá šanca, že nám takýto vyrastú. Ako to zmeniť a rozvíjať v deťoch kreativitu, systematický prístup k učeniu a zohľadňovať i podporovať ich individuálny potenciál?
riaditeľka
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
Súkromná ZŠ Edulienka
zakladateľka a riaditeľka
Rodinná škola Banská Bystrica
Projektový manažér pre oblasť vzdelávania
Slovnaft
Trocha inak
Vizuálna technika učenia je inovatívna metóda vzdelávania, ktorá mení elementárny spôsob edukácie v primárnom vzdelávaní. Pri používaní vizuálnej techniky učenia dochádza počas vzdelávacieho procesu k simultánnemu prepájaniu viacerých zmyslov v dôsledku čoho sa eliminuje mechanické memorovanie počas výučby. Vizuálna technika učenia sa ukazuje ako významný prvok, ktorý pozitívne ovplyvňuje: fonematické a fonologické uvedomovanie, sluchové vnímanie iným fyziologickým zmyslom ako je sluch s schopnosť dieťaťa rozlišovať kvantitatívne hodnoty čísel
autorka Vizuálnej techniky učenia
Trochainak.sk
Prečo je digital dôležitý?
Vo svete riešia otázky, či digitálne vzdelávanie nahradí analógové, umelá inteligencia bude kvalitnejšia ako klasický učiteľ a tablet vytlačí papierové knihy... Na Slovensku je diskusia o úroveň nižšie, sústreďujeme sa na digitálnu gramotnosť žiakov, aby sa nestratili v záplave informácií a kriticky hodnotili ich obsah. Ale digitálne technológie už dnes ponúkajú oveľa viac – žiakov vedú k systematickej práci, kreativite a rozvíjajú ich individuálne schopnosti a talent. V blízkom čase môžu vyriešiť aj dilemu s domácim úlohami a deťom poskytnú viac času na všestranný rozvoj. To všetko za predpokladu, že školy sa pripravia nielen personálne, ale získajú aj potrebné technológie.
analytik
INESS
riaditeľka
ZŠ Sokolíková, Bratislava
zakladateľ
SmartBooks
technologický riaditeľ
O2
riaditeľ
Slobodná demokratická škola Košice
Manažér vzdelávania a riadenia talentov
Schaeffler Academy Slovensko, Schaeffler Kysuce, spol. s r.o.
Pozrite si záznam z celej konferencie
Máte záujem podujatie podporiť a zapojiť sa do obsahu?
SME konferencie vytvárajú nezávislú platformu na zdieľanie poznatkov a skúseností z rôznych oblastí spoločenského i ekonomického života. Cieľom je mapovať najnovšie trendy a účastníkom poskytnúť komplexný pohľad na jednotlivé témy. Zároveň sa vytvára užšie prepojenie redakcie a partnerov s čitateľmi denníka SME. SME konferencie organizujú odborné konferencie, semináre, fóra a ďalšie diskusné formáty. Ako eventová agentúra sa tiež venujú odborným podujatiam a spoločensko-športovým eventom podľa potrieb klientov.
Aktuálne témy
Bezchybná organizácia
Kvalitní speakri
Súčasť skupiny SME