Doprava 2021

Verejná doprava stále živorí. Dokážeme to zmeniť?

 

Dopravný sektor na Slovensku nezodpovedá moderným nárokom – dlhodobo stúpa podiel cestnej, najmä individuálnej dopravy. Kým v roku 1995 bol pomer verejnej a neverejnej dopravy takmer rovnaký, o desať rokov neskôr klesla verejná doprava na štvrtinu. Nárast individuálnej automobilovej dopravy je záťažou pre cestnú infraštruktúru i životné prostredie a Európska komisia kvôli emisiám z dopravy zdvíha smerom k Slovensku varovný prst. Dokážeme to zmeniť za vlády Eduarda Hegera? Aké sú priority ministra Andreja Doležala a ako sa ich darí plniť?

Moderátor diskusií: Peter Vavro, riaditeľ obsahu a podpory predaja Divízia magazínov, Petit Press.

10.00 – 11.00          Štát a verejná doprava

Do roku 2030 pôjde drvivá väčšina investícií do cestnej infraštruktúry – na cesty a diaľnice sa každoročne vynaloží 800 miliónov eur. Ani dostavané diaľnice však nie sú vizitkou moderného dopravného systému. Potrebujeme zvýšiť konkurencieschopnosť železnice, jej kvalitu, rýchlosť a technickú úroveň. Autobusová doprava nemôže čeliť existenčným problémom, naopak, mala by investovať do ekologických riešení a rozširovať linky, aby zo Slovenska zmizli oblasti, kde sa nedá kvalitne žiť bez auta. Máme potenciál a schopnosti modernizovať dopravný systém, aby sa priblížil požiadavkám druhej dekády 21. storočia?

Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR
Peter Sádovský, prezident Zväzu autobusovej dopravy
Marek Modranský, predseda Inštitútu verejnej dopravy, Banská Bystrica
Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, Žilina
Rastislav Farkaš, analytik, Útvar hodnoty za peniaze, MF SR

12.00 – 13.00          Čo dokážu samosprávy

Slovenské mestá trpia zápchami, hlukom, škodlivými emisiami… Napriek tomu verejnú dopravu bežne využíva len tretina cestujúcich, v Bratislave a Košiciach sa jej podiel drží na štyridsiatich percentách. Aké sú príčiny malého záujmu verejnosti?
Čo môžu a čo by mali urobiť samosprávy, aby v mestách a celých regiónoch ponúkli obyvateľom lepšie dopravné služby? V akej kondícii sú mestské dopravné podniky a ako zlepšovať spoluprácu so súkromnými partnermi? Čo priniesla integrácia dopravných systémov a ako ďalej zvyšovať jej atraktivitu?

Erika Jurinová, predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja
Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja
Peter Pobeha, generálny riaditeľ, SAD Žilina
Tatiana Kratochvílová, 1. námestníčka primátora Bratislavy
Zuzana Horčíková, riaditeľka Bratislavskej integrovanej dopravy

14.00 – 15.00          Nové riešenia pre mestskú dopravu

Osobné autá vládnu slovenským mestám a považujeme to za úplne normálny jav. Rozširujeme cesty, ustupujeme im na chodníkoch, zaberajú verejný priestor… Dá sa to zmeniť? Ponúkajú sa okrem posilnenia verejnej dopravy aj iné alternatívy? Aký je ideálny „dopravný mix“ pre typické slovenské mesto a aké miesto by v ňom mali zaberať elektromobily, zdieľaná mobilita a staronové prostriedky ako bicykle a kolobežky?

Michal Zábovský, koordinátor výskumných úloh, Univerzitný vedecký park UNIZA
Eduard Suchánek, Country manažér pro Slovensko, Bolt
Peter Badik, co-founder, Managing Partner at GreenWay
Prof. Juraj Sinay, koordinátor vodíkových technológií v SR
Peter Rozsár, konzultant mobility, Cyklokoalícia

Organizátor si vyhradzuje právo na zmenu programu konferencie.

 

Sociálne siete

Partneri

Usporiadateľ

Generálny partner

ZAD

Partner

SAD Zilina
SIEA
UNIZA
ŽSK

Mediálni partneri

Navštívte naše eventy

SME konferencie vytvárajú nezávislú platformu na zdieľanie poznatkov a skúseností z rôznych oblastí spoločenského i ekonomického života. Cieľom je mapovať najnovšie trendy a účastníkom poskytnúť komplexný pohľad na jednotlivé témy. Zároveň sa vytvára užšie prepojenie redakcie a partnerov s čitateľmi denníka SME. SME konferencie organizujú odborné konferencie, semináre, fóra a ďalšie diskusné formáty. Ako eventová agentúra sa tiež venujú odborným podujatiam a spoločensko-športovým eventom podľa potrieb klientov.

Aktuálne témy

Bezchybná organizácia

Kvalitní speakri

Súčasť skupiny SME